Wymiana rozrządu to jeden z najczęstszych powodów wizyty w warsztacie samochodowym. Układ rozrządu należy poddawać regularnemu serwisowaniu, aby uniknąć poważniejszych usterek. Co ile km należy wymieniać rozrząd?
Rozrząd silnika – funkcje
Mówiąc w skrócie, układ rozrządu stanowi kluczowy element każdego silnika spalinowego. Sprawny rozrząd warunkuje pracę całego układu silnikowego.
Układ rozrządu stanowi zespół elementów, które pozwalają na sterowanie dopływem powietrza do cylindrów. Pełnią również ważną funkcję w usuwaniu spalin. Nawet minimalne uszkodzenia zaburzają pracę silnika.
Sam układ wymaga regularnego serwisowania. Mechanik ocenia jego stan oraz rekomenduje naprawę drobnych usterek lub jego całkowitą wymianę.
Wymiana rozrządu – na czym polega?
Wymiana rozrządu to przede wszystkim wymiana paska napędzającego silnik. Pomimo że komponent został wykonany z niezwykle trwałego materiału, po przejechaniu tysięcy kilometrów wymaga wymiany.
Sama wymiana paska rozrządu nie jest czynnością skomplikowaną, jednak wymaga doświadczenia. W przypadku samochodów osobowych wymiana paska nie zajmuje dłużej niż 3 godziny.
Co ile km powinno się wymieniać rozrząd?
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, kiedy powinno się wymienić pasek rozrządu. Zależy to przede wszystkim od marki pojazdu oraz konkretnego modelu. Najlepiej zastosować się do rad danego producenta, który zawsze informuje o żywotności paska. Obecnie komputer samochodowy również daje wskazówki, aby przeprowadzić wymianę.
Często uważa się, że pasek powinien być wymieniany co 150-200 tys. km. Czasami rekomendacje te pokrywają się z rzeczywistym stanem technicznym samochodu, a czasami należy doliczyć do nich nawet 30-40 tys km. Przekładając to na lata, rozrząd powinno się wymieniać co 3-5 lat. Nie można jednak sugerować się wyłącznie okresem czasu, bowiem niektórzy codziennie jeżdżą do pracy kilkadziesiąt a nawet kilkaset kilometrów, innym zaś samochód służy wyłącznie w weekendy.
Informacje dotyczące wymiany paska oraz układu rozrządu w danym modelu można uzyskać od sprawdzonego i zaufanego mechanika, który na bieżąco na dostęp do naszego samochodu i wykonuje najpilniejsze usterki.
Uszkodzony rozrząd – skutki
Jednak sam układ rozrządu nie składa się wyłącznie z paska czy łańcucha. Ważnym elementem są także rolki, które prowadzą pasek lub łańcuch i napinacze. Z czasem i z biegiem kolejnych kilometrów pasek ulega rozciągnięciu. Możliwość rozciągnięcia dotyczy również znacznie trwalszego łańcucha.
Najgorszym scenariuszem dla kierowców jest oczywiście pęknięcie paska rozrządu. Spowoduje to znaczne szkody w silniku i całym układzie. Jeśli pasek ulegnie niekontrolowanemu zerwaniu, wykrzywione zostaną również wałki rozrządu, panewki, wał korbowy i w niektórych przypadkach także głowica.
Koszt wymiany paska rozrządu uzależniony jest od danej marki i modelu. Usługa w warsztacie będzie droższa, jeśli pasek znajduje się za silnikiem, którego trzeba w całości wyciągnąć. Koszt samego podzespołu z napinaczami wynosi ok. kilkaset złotych.
Pasek rozrządu jest jednym z niezbędnych komponentów odpowiedzialnych za poprawną pracę silnika. Jego zerwanie w trakcie jazdy powoduje prawdziwe spustoszenie w silniku. Warto zatem poddawać regularnemu serwisowaniu samochód, dzięki temu można uniknąć groźnych usterek, których naprawa sporo kosztuje. Pasek rozrządu jest ważnym podzespołem, który jednak z czasem ulega eksploatacji. Ważne, aby nie przegapić ważnego momentu, którym jest wymiana tej części w warsztacie lub serwisie.