Diesel kopci na niebiesko na ciepłym silniku – co to oznacza?

Diesel kopci na niebiesko na ciepłym silniku

Krok po kroku

Samochody z silnikami diesla swoją popularność zawdzięczają głównie niższemu zużyciu paliwa i są chętnie wybierane przez osoby często jeżdżące w długie trasy. Jednak, gdy diesel kopci na niebiesko na ciepłym silniku, to znak, że z jednostką napędową dzieje się coś niedobrego. A jakie są najczęstsze przyczyny pojawienia się niebieskiego dymu?

Kolor spalin, a stan samochodu

Spaliny we współczesnych dieslach powinny być bezbarwne. Gdy dym wydobywający się z rury wydechowej przybiera inną barwę, może to oznaczać poważną usterkę jednostki napędowej. Najczęściej w wyniku awarii można się spotkać z czarnym, białym lub niebieskim dymem albo z dymem będącym mieszanką kilku wspomnianych kolorów. 

Czy czarne spaliny to powód do zmartwień?

Czarny kolor nie musi oznaczać poważnych problemów z samochodem, jeśli dotyczy diesli z lat 90., które nie zostały wyposażone w filtr cząsteczek stałych. W innym wypadku czarny kolor spalin może świadczyć o nadmiernym wytwarzaniu sadzy w wyniku uszkodzenia wtryskiwaczy lub o nieprawidłowym działania układu oczyszczania spalin.

Co oznacza biały dym?

Białe spaliny mogą być spowodowane ubywaniem płynu chłodniczego lub sytuacją, w której do płynu chłodniczego dostają się spaliny, a sam płyn przenika do układu wydechowego. Przyczyną może być usterka głowicy i uszczelki pod głowicą lub usterka układu recyrkulacji spalin. W obu przypadkach wymagana będzie natychmiastowa naprawa. 

Czemu diesel kopci na niebiesko?

Niebieski kolor spalin wygląda efektownie i jednocześnie może wzbudzić duży niepokój u kierowcy. Gdy diesel kopci na niebiesko na ciepłym silniku, to prawdopodobnie doszło do przedostania się oleju silnikowego do komory spalania. Taka usterka może świadczyć o poważnym uszkodzeniu silnika lub turbosprężarki, która odpowiada za zwiększenie mocy silnika.

Niebieski dym podczas dodawania gazu

Spaliny koloru niebieskiego często pojawiają się podczas dodawania gazu i wówczas może być to objaw uszkodzonych pierścieni tłokowych lub uszkodzonej turbosprężarki. W najgorszym wypadku niebieskim dym może również świadczyć o awarii obu tych komponentów.

Niebieski dym po uruchomieniu auta

Niebieski dym w trakcie jazdy trudno jest zauważyć, jednak gdy pojawi się zaraz po uruchomieniu silnika, to nie sposób go zignorować. Taka sytuacja może oznaczać nieszczelność uszczelniaczy zaworów. Usterka ta wymaga szybkiej naprawy, a zużyte uszczelniacze można wymienić lub zregenerować.

Kolor spalin może wiele powiedzieć o stanie technicznym danego pojazdu. Jeśli diesel kopci na niebiesko, to trzeba jak najszybciej ustalić przyczynę, by nie doszło do trwałego uszkodzenia silnika, które w praktyce może oznaczać, że dalsza naprawa będzie nieopłacalna. Dlatego zawsze gdy, daną osobę niepokoi kolor spalin, warto sprawdzić poszczególne komponenty w profesjonalnym warsztacie samochodowym.

Motorejestr.pl

Znajdź sklep motoryzacyjny w pobliżu

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Gorące newsy

Porady motoryzacyjne