Jak sprawnie sprawdzić sondę lambda za katalizatorem?

Krok po kroku

Sonda lambda to czujnik tlenu, który jest ważnym elementem układu emisji spalin w każdym samochodzie. Ma ona za zadanie zapewniać, że mieszanka paliwowa daje odpowiednią ilość tlenu, co skutkuje wydajnym i przyjaznym spalaniem dla środowiska. Czym jest sonda lambda? Jak sprawdzić sondę lambda z katalizatorem? O czym warto pamiętać?

Sonda lambda

Ten element znajduje się wewnątrz kolektora wydechowego, w pobliżu silnika. Samochody wyposażone w EOBD II mają też drugą sondę, która znajduje się za katalizatorem. Zapewnia ona pomiar wydajności katalizatora. Czujnik ma za zadanie mierzyć wartość procentową niespalonego tlenu. Wyniki następnie są przekazywane do jednostki sterującej pracą silnika. Dzięki temu można wyregulować ilość paliwa doprowadzanego do silnika, co wpływa na uzyskanie optymalnej mieszanki. 

Jak sprawdzić sondę lambda z cyrkonu?

W celu sprawdzenia sondy lambda, musimy sprawdzić napięcie na sygnałowym przewodzie. Wynik pomiaru najczęściej oscyluje między 0,1 a 0,9 V ok. 2 razy na sekundę, przy 2000 obr./min. 

Jak sprawdzić sondę lambda?

Jeżeli sonda jest podgrzewana, powinniśmy zmierzyć rezystancję grzałki z użyciem omomierza. Grzałka ta ma dwa przewody, które zazwyczaj występują w kolorze białym lub czarnym. Zalecane jest sprawdzenie schematu połączeń w aucie i wykonanie pomiarów podczas normalnej temperatury pracy silnika. Napięcie zmierzone na przewodzie sygnałowym jest w tym wypadku podobne do napięcia, jakie uzyskuje się z cyrkonowej sondy lambda. Niska zawartość odpowiada ubogiej mieszance, a wysoka wartość to mieszanka bogata. 

Do diagnozowania szerokopasmowej sondy musimy wykorzystać oscyloskop lub narzędzie skanujące.

Wymontowanie i wymiana sondy lambda

Sondę lambda łatwo wymontujemy za pomocą specjalnego klucza nasadowego. Pomocne jest użycie smaru dookoła gwintu na nowym czujniku, co usprawni montaż czujnika i ułatwi jego późniejsze wymontowanie. Plusem jest to, że czujnik można z powodzeniem wykręcić ręcznie. Dokręcenie wymaga użycia klucza nasadowego i zastosowania momentu dokręcenia, który jest określony w podręczniku serwisowym samochodu. 

Jak sprawdzić sondę lambda za katalizatorem? To zadanie nie jest trudne. Na rynku znajdziemy trzy typy sond lambda. Okazuje się, że najbardziej popularne są sondy z tlenku cyrkonu. To rozwiązanie istnieje w różnorodnych konfiguracjach, co jest zależne od tego, czy czujnik jest wstępnie ogrzewany. Drugi rodzaj to lambda z tlenku tytanu. Ostatnia propozycja to sonda lambda szerokopasmowa, która nazywana jest też sondą 5-prszewodową. 

Motorejestr.pl

Znajdź sklep motoryzacyjny w pobliżu

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Gorące newsy

Porady motoryzacyjne