Zbyt niski poziom płynu chłodzącego może spowodować wiele problemów z silnikiem Twojego samochodu. Należy być jednak ostrożnym, nie można zastąpić płynu chłodzącego żadnym innym produktem. Oto krótkie podsumowanie tego, jakie płyny chłodnicze można mieszać w celu uzupełnienia braków w chłodziwie.
Kiedy usunąć lub dodać nowy płyn chłodzący?
Istnieje wiele sygnałów ostrzegawczych o problemie z systemem chłodzenia. Na szczęście w większości przypadków wystarcza przepłukanie układu chłodziwem. Oto kilka symptomów, które powinny zasygnalizować obowiązek dodania nowego płynu:
- Dioda płynu chłodzącego świeci się na desce rozdzielczej;
- Po rewizji poziom płynów jest zdecydowanie za niski.
Jaki skład ma płyn chłodzący?
Można tego nie wiedzieć, ale istnieje wiele rodzajów chłodziwa. Na początek powinniśmy zapamiętać, że pod żadnym pozorem nie można używać wody jak chłodziwa! Płyn chłodzący składa się z uzdatnionej wody, dodatku antykorozyjnego i składników zapobiegających zamarzaniu. Mieszanka ta umożliwia obniżenie temperatury zamarzania chłodziwa i podwyższenie jego temperatury parowania.
Rodzaje chłodziw – co należy o nich wiedzieć?
Istnieją trzy rodzaje chłodziw, każdy o innym progu odporności na ekstremalne temperatury:
- Typ 1 (IAT) – zamarza poniżej -15°C i odparowuje w temperaturze 155°C;
- Typ 2 (OAT) – zamarza poniżej -18°C i odparowuje w temperaturze 108°C;
- Typ 3 (HOAT) – zamarza poniżej -35°C i odparowuje w temperaturze 155°C.
Następnie płyny chłodzące podzielone są na 2 kategorie w zależności od ich składu:
- Pochodzenia mineralnego (Typ C) – niebiesko zielona barwa, głównym składnikiem jest glikol etylenowy (MEG);
- Pochodzenia organicznego (Typu D lub G) – oscylują wokół żółtego, pomarańczowego i różowego koloru. Głównym składnikiem jest glikol propylenowy (MPG).
Jakie płyny chłodnicze można mieszać?
Skoro znamy już rodzaje płynów, jak można odpowiednio wymieszać konkretne produkty? Aby uniknąć uszkodzenia układu chłodzenia, najłatwiej jest zawsze uzupełniać płynem tego samego rodzaju. Aby mieć pewność, że płyn, który uzupełniamy, jest tym samym, wystarczy spojrzeć na kolor, który jest obecny w zbiorniku wyrównawczym.
Dopuszczalne jest zatem mieszanie płynów chłodniczych mających jako główny składnik tę samą substancję. Z tego względu chłodziwa z grupy D lub G mogą być ze sobą łączone, a typ C już nie. Płyny do chłodnicy można także mieszać poprzez podobieństwo kolorów. Nie należy mieszać chłodziw o odwrotnej kolorystyce, ponieważ są to dwie odmienne grupy.
Zagrożenia związane ze złym zmieszaniem płynów
Mieszanie płynów różnych typów może spowodować zatkanie układu chłodzenia i chłodnicy! Chłodziwo stanie się wtedy rodzajem gęstej wydzieliny, zatykającej małe rurki chłodnicy. Twój silnik może nie być wtedy wystarczająco ochładzany, ryzykując tym samym jego uszkodzeniem.
Co więcej, zmieszanie dwóch różnych cieczy prawdopodobnie wywoła reakcję chemiczną zatykającą całą strukturę chłodnicy. Reakcje te mogą prowadzić do znacznej degradacji obwodów chłodzących, dlatego technologie związane z chłodziwami organicznymi i mineralnymi nie są ze sobą kompatybilne.
Kiedy wymienić płyn chłodzący?
Średnio zaleca się opróżnianie układu chłodzenia co 3 lata lub co 30 000 km. W zależności od rodzaju produktu, który wybraliśmy, wymianę płyn chłodzącego można wykonać znacznie później. Płyny pochodzenia mineralnego mają krótszą żywotność niż pochodzenia organicznego.
- Żywotność chłodziwa mineralnego 2 lata;
- Żywotność chłodziwa organicznego 4 lata.
Mieszanie płynów chłodniczych — bezpieczeństwo jazdy
Teraz już wiesz, jakie płyny chłodnicze można mieszać, aby zadbać o bezpieczeństwo silnika, układu chłodzenia i całego samochodu. Dzięki temu jazda stanie się bardziej komfortowa, a silnik zdobędzie się na o wiele cięższą pracę. Należy pamiętać, iż mieszanie dwóch odmiennych kolorystycznie płynów jest bezwzględnie zabronione.