Kontrolka check engine – o czym mówi? Diagnostyka, przyczyny i wskazówki

Krok po kroku

Pomarańczowa (lub czerwona) kontrolka check engine jest źródłem niepokoju nawet wśród bardzo zaawansowanych kierowców. Nic w tym dziwnego, ponieważ może się okazać, że w naszym samochodzie pojawiła się poważna usterka. Nie musimy się tym jednak przedwcześnie zamartwiać, gdyż w niektórych przypadkach pojawienie się takiej kontrolki nie oznacza nic złego. Oczywiście warto, aby sprawę zbadał doświadczony profesjonalista, ponieważ nie mając w tym zakresie większej wiedzy łatwo o popełnienie błędu lub przeoczenie. W większości przypadków kontrolka check engine informuje nas o tym, że doszło do pewnej niezgodności elektrycznej, w wyniku której silnik zaniża swoje osiągi, a do tego zmienia się w nim skład emisji spalin.

Kontrolka check engine – o czym nam mówi?

Najczęściej kontrolka check engine wyświetli się nam w momencie, w którym zaistniała usterka pojawi się w samochodzie któryś raz z rzędu. Nie można jej bagatelizować, ponieważ doprowadzimy tym sposobem do jeszcze większych uszkodzeń, aż w końcu auto odmówi nam posłuszeństwa. Inaczej jest jednak przy bardzo poważnych awariach – w takiej sytuacji komunikat pojawi się natychmiastowo, a kontrolka samoczynnie nie zgaśnie. Nie pozostanie nam nic innego, jak wizyta w profesjonalnym warsztacie samochodowym lub na stacji diagnostycznej.

Jak już zostało wspomniane kontrolka check engine może występować w dwóch podstawowych kolorach: pomarańczowym (gdy usterka jest stosunkowo drobna) i czerwonym (przy poważnej awarii). Jeśli będziemy mieli do czynienia z czerwoną kontrolką powinniśmy przerwać jazdę i nie narażać się na niebezpieczeństwo (zadbamy również o innych uczestników ruchu).

Pojawienie się kontrolki check engine to powód do zmartwień, ale nie do paniki. Jeśli zauważymy, że kontrolka nie wpłynęła znacząco na pracę samochodu oraz jakość podróżowania możemy dokończyć podróż (zwłaszcza krótką) i dopiero później udać się na diagnostykę. Mechaniczne uszkodzenia silnika nie prowadzą do niczego dobrego, więc starajmy się ich nie lekceważyć.

Kontrolka check engine – czemu się pojawia?

Przyczyn pojawienia się kontrolki check engine jest bardzo dużo. Wystarczy wspomnieć m.in. o prawdopodobnym zużyciu katalizatora, na skutek czego nasze auto zacznie po prostu więcej “palić” i straci na swojej mocy. Do najczęstszych przyczyn pojawiania się wspomnianej wyżej kontrolki możemy zaliczyć również:

  • awarię świec zapłonowych lub przewodów,
  • kłopoty z geometrią turbosprężarki,
  • awarię przepływomierza,
  • uszkodzenie sondy lambda (wysyłanie niepoprawnych sygnałów),
  • przepalenie cewki zapłonowej.

Jak widać uszkodzenia i awarie mogą być bardzo zróżnicowane, więc wypada się na tym trochę znać, aby móc w porę zareagować na niepokojące zmiany w naszym silniku. Kontrolka check engine może się wyświetlić zarówno w przypadku samochodów z silnikami benzynowymi, jak i aut z zamontowanymi instalacjami LPG.

Kontrolka check engine – co się stanie, gdy będziemy z nią jeździć?

Warto zastanowić się w tym miejscu, co konkretnie się stanie, jeśli zlekceważymy problem i przez długi czas będziemy jeździć z zapaloną kontrolką check engine. Oczywiście jest to jak najbardziej możliwe, ale jedynie w przypadku, gdy kontrolka będzie się świecić na pomarańczowo i nie wpłynie to na pracę użytkowanego samochodu. Powinniśmy to bardzo dokładnie monitorować, ponieważ wszelkie zaniedbania mogą doprowadzić do bardzo przykrych konsekwencji drogowych.

Kontrolka check engine nigdy nie oznacza nic dobrego, dlatego jak najszybciej udajmy się do wyspecjalizowanego mechanika samochodowego, który będzie mógł postawić właściwą diagnozę i zajmie się zaistniałym problemem. Niektórzy kierowcy starają się działać na własną rękę, ale są ku temu potrzebne odpowiednie umiejętności. Jeśli problem będzie się pojawiał przez dłuższy czas i w porę na niego nie zareagujemy doprowadzi to do unieruchomienia samochodu, bardzo poważnych awarii oraz większych kosztów związanych z wyeliminowaniem usterki. Chyba nikt nie chciałby do tego dopuścić, ponieważ może to wskazywać na spore wydatki finansowe.

Kontrolka check engine – co z diagnostyką? Przydatne wskazówki

Jedną z istotniejszych kwestii przy zapaleniu się kontrolki check engine jest prawidłowa diagnostyka. Z racji tego najlepiej, gdy zajmie się tym uznany fachowiec (przed udaniem się do warsztatu sprawdźmy opinie innych użytkowników). Diagnostyka nie powinna być zbyt czasochłonna, a samochód będzie trzeba podłączyć pod tzw. diagnoskop. Na tej podstawie będziemy w stanie dowiedzieć się w jakim obszarze wystąpiła usterka i z jakim konkretnie problemem się zmagamy.

Skasowanie kontrolki check engine niesie za sobą pewne koszty finansowe, a mianowicie musimy się przygotować na wydatek rzędu 50-100 złotych, chociaż można to zrobić samodzielne przy pomocy interfejsu diagnostycznego (konieczność skorzystania z aplikacji mobilnej – maksymalny koszt wyniesie kilkadziesiąt złotych). Zaleca się jednak korzystać z nieco droższych testerów diagnostycznych, tak aby w trakcie diagnostyki absolutnie niczego nie pominąć i nie narażać się na niepotrzebne niebezpieczeństwo. Testery z wyższej półki umożliwiają nam:

  • korygowanie fabrycznych ustawień silnika,
  • podgląd wartości z rozlokowanych w układzie napędowym czujników.

Dzięki temu na pewno nie zostaniemy wprowadzeni w błąd i będziemy wiedzieli jakie kroki mamy wykonać, aby pozbyć się kontrolki check engine i bez stresu ruszyć w dalszą trasę. W trakcie wykonywanej diagnostyki może się okazać, że posiadamy rozregulowaną instalację LPG, co doprowadza do złego dawkowania gazu. W takiej sytuacji musimy przygotować się na to, że zajdzie konieczność wymiany parownika, wtryskiwacza LPG lub filtra gazu. Jeśli zawodzą wszystkie wspomniane wyżej elementy oznacza to dla nas dodatkowe koszty na poziomie kilkuset złotych. Kluczowe jest to, aby sprawdzić wszystko bardzo dokładnie i nigdy na tym nie oszczędzać. Chodzi przecież o nasze zdrowie i bezpieczeństwo.

Kontrolka check engine – krótkie podsumowanie

W tym miejscu przejdziemy do krótkiego podsumowania całego artykułu na temat kontrolki check engine. Jeśli zauważmy w swoim samochodzie taką kontrolkę nie powinniśmy tego lekceważyć, a jednocześnie nie możemy wpadać w głęboką panikę. Warto zachować względny spokój i działać rozważnie.

Kontrolka check engine poinformuje nas o drobnych usterkach silnika (kolor pomarańczowy) lub poważnych awariach (kolor czerwony). Najczęściej jest to związane z pewnymi niezgodnościami elektrycznymi, które mają duży wpływ na obniżenie osiągów silnika. Jeśli będzie to kontrolka w kolorze czerwonym, pojawi się na zestawie wskaźników natychmiastowo i samoczynnie nie zgaśnie. W takiej sytuacji nie pozostanie nam nic innego, jak przerwanie jazdy i udanie się do warsztatu samochodowego.

Do najczęstszych przyczyn pojawiania się kontrolki check engine możemy zaliczyć m.in.: zużycie katalizatora (większe “spalanie” i utrata mocy silnika), uszkodzenie przepływomierza, świec zapłonowych lub przewodów, ale też przepalenie cewki zapłonowej, rozregulowanie instalacji LPG i awarię sondy lambda. Taka kontrolka pojawi się zarówno w autach z silnikami benzynowymi, jak i instalacjami LPG.

Zbyt długa jazda z kontrolką check engine może doprowadzić do unieruchomienia silnika i zwiększonych kosztów wyeliminowania usterki. Nie zwlekajmy z wizytą u mechanika i dajmy działać profesjonalistom. Diagnostyka opiera się na podłączeniu samochodu do diagnoskopu, aby jak najszybciej zlokalizować usterkę i podjąć właściwe kroki, które pomogą nam ją usunąć. Skasowanie kontrolki może nas kosztować od 50 do 100 złotych. Zainteresowani mogą jednak skorzystać z rozbudowanych testerów diagnostycznych, które pozwolą im na korygowanie ustawień fabrycznych silnika i podgląd wartości z czujników umieszczonych w układzie napędowym.

Motorejestr.pl

Znajdź sklep motoryzacyjny w pobliżu

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Gorące newsy

Porady motoryzacyjne