Lampka ładowania nie świeci się po włączeniu zapłonu – co to oznacza?

Lampa ładowania nie świeci się po włączeniu zapłonu

Krok po kroku

W znakomitej większości samochodów osobowych i nie tylko, po przekręceniu kluczyka na zapłon ale przed uruchomieniem silnika, zapalają się przynajmniej dwie kontrolki. Jest to zbyt niskie ciśnienie oleju oraz właśnie lampka ładowania. Jeżeli ta druga nie pojawia się na zestawie wskaźników, może to oznaczać zwyczajne przepalenie żarówki, ale również znacznie większy problem. Sprawdzamy co powoduje takie zachowanie samochodu.

Dlaczego lampka ładowania nie świeci się po włączeniu zapłonu?

Powodów może być wiele, dlatego przytoczymy najczęściej występujące. Przede wszystkim brak świecenia tytułowej kontrolki we współczesnych autach nie powinien budzić strachu. Inteligentne systemy wyświetlają lampki kontrolne tylko wtedy, gdy jakiś układ istotnie ulegnie awarii. W starszych pojazdach, gdzie układ ładowania jest prosty i nieskomputeryzowany, kontrolka będzie świecić się zawsze, gdy nie jest jeszcze uruchomiony silnik.

Przepalona żarówka lub dioda lampki ładowania

Najbardziej prozaiczną przyczyną wydaje się być przepalenie żarówki w zestawie wskaźników. W nowszych pojazdach, gdzie stosowane są już diody LED, takie zjawisko należy jednak do rzadkości. Niestety gdy lampka ładowania nie świeci się po włączeniu zapłonu z powodu przepalenia, jest też duża szansa że prąd w obwodzie wzbudzenia alternatora nie płynie wcale. Efektem tego będzie brak ładowania akumulatora, ponieważ alternator zazwyczaj nie jest w stanie wzbudzić się samoistnie. Może więc spotkać nas przykra niespodzianka, w postaci całkowitego wyładowania akumulatora w czasie jazdy.

Lampka ładowania nie świeci się po włączeniu zapłonu – naprawa usterki

Jeżeli powodem nie jest przepalona żarówka ani bezpiecznik, ani też pojazd nie jest na tyle nowy, by wyświetlał tą kontrolkę tylko w razie awarii, możemy mieć do czynienia z uszkodzonym przewodem. Warto zajrzeć pod maskę w okolice alternatora i sprawdzić, czy cienki kabel dochodzący do niego nie ma nigdzie uszkodzeń. Zazwyczaj pojawiają się one przy samym urządzeniu, z uwagi na obecność sporych wibracji, a także ciepła wytwarzanego przez silnik i sam alternator.

Usterka obwodu wzbudzenia wewnątrz alternatora

Bardziej kosztowna i trudna do usunięcia samodzielnie usterka, która powoduje że lampka ładowania nie świeci się po włączeniu zapłonu, jest przerwa w obwodzie wzbudzenia wewnątrz samego alternatora. Zazwyczaj jest ona spowodowana zużyciem szczotek regulatora napięcia, albo też jego wewnętrznym uszkodzeniem. Regulatory montuje się na zewnątrz urządzenia, stąd wymiana niejednokrotnie ogranicza się do odkręcenia kilku śrub pod maską. Poważniejszym problemem będzie przepalenie się diod wzbudzenia w mostku prostowniczym, ponieważ oznacza to konieczność wymontowania alternatora z samochodu i jego kompleksowej naprawy.

Motorejestr.pl

Znajdź sklep motoryzacyjny w pobliżu

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Gorące newsy

Porady motoryzacyjne