Objawy uszkodzonego położenia czujnika wału

Objawy uszkodzonego położenia czujnika wału

Krok po kroku

Na początek warto wspomnieć co to jest czujnik położenia wału, aby było można w pełni zrozumieć, czym objawia się jego uszkodzenie. Otóż wspomniany element to  niewielki sensor wyposażony w sondę pomiarową oraz wtyczkę. Przymocowany jest zazwyczaj za pomocą kilku śrub. Znajduje się on najczęściej w dwóch lokalizacjach – przy kole zamachowym lub przy kole pasowym wału korbowego. Wiedza o jego lokalizacji pozwala na dużo szybsze ustalenie przyczyny usterki i ewentualną eliminację jej. Czujnik położenia wału przesyła do komputera pokładowego dane na temat chwilowego położenia wału oraz jego prędkości obrotowej.

Najczęstsze objawy uszkodzonego położenia czujnika wału

Pozyskiwane przez położenie czujnika wału parametry są bardzo ważne w  poprawnej pracy silnika. Działanie wszystkich podzespołów jest kluczowe i wymaga ogromnej precyzji. Skutkiem tego jest to, że nawet niewielkie odchylenia są w dużym stopniu odczuwalne dla kierowcy pojazdu. Objawów uszkodzenia położenia czujnika wału jest bardzo wiele. Do najczęstszych z nich można zaliczyć: 

  • nierówną pracę silnika,
  • problemy z uruchomieniem pojazdu (silnika),
  • spadek mocy pojazdu, któremu towarzyszy zwiększone zużywanie paliwa (skutek wprowadzenia silnika w tak zwany stan awaryjny),
  • pojawienie się kontrolki “check engine” z odpowiednim kodem,
  • “gaśnięcie” pojazdu podczas pracy. 

Awaria czujnika wału – problemy z uruchomieniem pojazdu 

Nie bez powodu problemy z uruchomieniem pojazdu to jeden z najczęstszych objawów uszkodzenia położenia czujnika wału. Dzieje się tak, ponieważ to właśnie ten czujnik odpowiada za całą procedurę startu silnika. Brak sygnału lub też błędny jego odczyt przez komputer, powoduje problem z ustaleniem jak powinna ona przebiegać. Tutaj warto również zwrócić uwagę, iż podobnie może wyglądać sytuacja w przypadku problemów z uruchomieniem rozgrzanej jednostki napędowej. Wraz z podniesieniem się temperatury czujnika, zmienia się jego odporność. Pozwala to na określenie awarii. Skutkiem uszkodzenia czujnika może być to, że półki  silnik pozostaje zimny pracuje on poprawnie i dobrze przesyła informacje do sterownika, a w momencie rozgrzania pojawia się problem z przesyłaniem informacji oraz jego uruchomieniem. 

Przejście silnika w tryb awaryjny lub całkowity brak możliwości uruchomienia pojazdu

Zarówno przejście silnika w tryb awaryjny jak i pojawiający się całkowity brak możliwości uruchomienia pojazdu nie musi być poprzedzony żadnymi wcześniejszymi objawami. Jest to jeden z najmniej pożądanych efektów uszkodzenia położenia czujnika wału. Skutkiem tego jest włączenie procedury awaryjnej. Brak sygnału od czujnika położenia wału korbowego lub brak zgodności z sygnałem położenia wałka rozrządu oznacza dla jednostki kierującej pojazdem zagrożenie.  Następstwem tego jest przejście w tryb awaryjny, co pozwala na zminimalizowanie ewentualnego uszkodzenia silnika, które może być spowodowane niepoprawnie działającym wałem korbowym lub wałkiem rozrządu.

Pojawienie się kontrolki “check engine” 

W momencie zauważenia na desce rozdzielczej kontrolki “check engine”  nie powinno lekceważyć się powstałego problemu. Jest to zapalona ikona silnika, która ma za zadanie zasygnalizowanie poważnej awarii lub też ostrzeżenie przed jej wystąpieniem.  Pojawia się ona również podczas uszkodzenia położenia czujnika wału. Warto wspomnieć, że skutkiem wyświetlania się “check engine” jest między innymi rosnący poziom spalania paliwa, większa emisja spalin, zmniejszenie osiągów jednostki napędowej oraz poważne zakłócenie pracy silnika. 

Objawów uszkodzenia położenia czujnika wału jest bardzo wiele. Nie powinno się bagatelizować żadnego z nich, ponieważ w bardzo dużym stopniu mogą one wpływać na pracę pojazdu. 

Motorejestr.pl

Znajdź sklep motoryzacyjny w pobliżu

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Gorące newsy

Porady motoryzacyjne