Objawy uszkodzonej pompy wspomagania kierownicy – wskazówki

Objawy uszkodzonej pompy wspomagania kierownicy

Krok po kroku

Pompa wspomagania to jeden z najważniejszych elementów w każdym układzie wspomagania kierownicy. Wszelkie awarie i usterki mogą doprowadzić do wielu przykrych konsekwencji, dlatego też nie można bagatelizować początkowych objawów uszkodzonej pompy. Na szczęście kierowcy mogą je łatwo zauważyć i w ekspresowym tempie udać się do sprawdzonego warsztatu samochodowego, w celu ich skutecznego wyeliminowania. Warto najpierw dowiedzieć się jakie są najczęstsze objawy uszkodzenia wspomnianej wyżej pompy wspomagania kierownicy.

Utrudnione skręcanie

Kluczowym objawem jest utrudnione skręcanie w jedną lub obie strony. Kierowca powinien mieć pełną świadomość tego, że wskazuje na to generowanie zbyt niskiego ciśnienia. Nie obejdzie się bez wizyty u solidnie przeszkolonych mechaników samochodowych, którzy szybko zdiagnozują usterkę i będą w stanie ją wyeliminować. Niskie ciśnienie przekłada się na zdecydowanie niższą wydajność pompy wspomagania kierownicy.

Hałas dochodzący z pompy

Kolejnym objawem, którego absolutnie nie można zlekceważyć jest charakterystyczny hałas dochodzący z pompy. Dochodzący do kierowcy dźwięk przypomina nieco “wycie” i trudno przejść obok niego totalnie obojętnie. To znak, że pompa jest nieco zatarta, gdyż dostarcza się do niej niewystarczającą ilość płynu. Poza “wyciem” można również usłyszeć gwizdy. Tego dźwięku nie da się pomylić z żadnym innym i będzie wskazywał na to, że pompa zamiast płynu zasysa powietrze. 

Zapalona kontrolka układu wspomagania

Zapalona kontrolka układu wspomagania nie wróży nic dobrego. Kierowcy mają wtedy do czynienia z obniżoną wydajnością pracy omawianej pompy wspomagania kierownicy. Świecąca się kontrolka może też wskazywać na:

  • przegrzanie układu,
  • zapowietrzenie układu,
  • wystąpienie zwarcia,
  • uszkodzenie czujnika,
  • uszkodzenie sterownika,
  • dostarczanie niewystarczającej ilości płynu,
  • uszkodzenie przewodów.

Jak widać trzeba posiadać w tym zakresie dostatecznie rozwiniętą wiedzę, dlatego najlepiej udać się z takim problemem prosto do renomowanego warsztatu samochodowego. Kluczowe jest postawienie właściwej diagnozy, a w warsztacie zajmą się tym profesjonaliści.

Zacinający się układ wspomagania

Problemów z zacinającym się układem wspomagania nie da się nie zauważyć. Dzieje się tak na skutek zapowietrzenia całego układu. Chodzi przede wszystkim o zużycie (nadmierną eksploatację) uszczelniaczy wałka. Konieczne będzie jednak postawienie diagnozy przez specjalistę, gdyż do zapowietrzenia może również dojść poprzez złe napięcie paska.

Obracanie kierownicy przy użyciu znacznie większej siły

Jeśli do tej pory obracanie kierownicy nie sprawiało nikomu większych kłopotów, a od jakiegoś czasu trzeba używać do tego znacznie większej siły, to znak, że z pompą wspomagania kierownicy dzieje się coś niedobrego. 

Całkowity brak wspomagania kierownicy

W niektórych przypadkach może zaistnieć tzw. całkowity brak wspomagania kierownicy. To skrajne sytuacje, które jednak zdarzają się zarówno początkującym, jak i bardziej zaawansowanym kierowcom. Dla właścicieli samochodów jest to informacja, że pompa została poważnie uszkodzona. Stało się tak na skutek zerwania paska klinowego lub zatarcia. Ostateczną diagnozę postawi wykwalifikowany i doświadczony mechanik samochodowy. Jeśli awaria pompy nie jest zbyt poważna, wystarczy poddać ją kompleksowej regeneracji, ale niekiedy nie obejdzie się bez wymiany dotychczasowej pompy na zupełnie nowy model. Może to generować dość duże koszty, na które trzeba się wcześniej przygotować. Fachowcy zalecają zainwestować w nową pompę, gdyż w przypadku regeneracji konieczne jest zachowanie sterylnych warunków montażu.

Motorejestr.pl

Znajdź sklep motoryzacyjny w pobliżu

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Gorące newsy

Porady motoryzacyjne