Układ rozrządu to kluczowy element silników spalinowych. Rozrząd składa się z kilku części, które odpowiadają za prawidłowy dopływ powietrza do cylindrów silnika oraz sprawne usuwanie spalin z silnika. A z czego się składa i jak działa rozrząd w samochodzie?
Z czego zbudowany jest rozrząd w samochodzie?
Układy rozrządu mogą się między sobą różnić budową oraz położeniem w zależności od modelu auta, jednak zwykle rozrząd w samochodzie składa się z:
- wałka rozrządu
- popychaczy lub dźwigni
- zaworów
- paska lub łańcucha rozrządu
- elementów układu zmiennych faz rozrządu
- czujników połączonych z komputerem pokładowym
W układzie rozrządu może pracować kilka zaworów, których ruchem zarządza wałek rozrządu.
Co to jest wałek rozrządu?
Wałek rozrządu to ten element układu, który odpowiada za otwieranie i zamykanie zaworów. Wałek rozrządu posiada metalowe krzywki, które muszą mieć ściśle określony kształt i ustawienie względem siebie oraz zaworów. Krzywki muszą także idealnie współpracować z elementami ślizgowymi tak, aby nie dochodziło do zbyt szybkiego zużycia tych części.
Za co odpowiadają zawory?
Zawory w układzie rozrządu są odpowiedzialne za przekazanie określonej ilości mieszanki do cylindra i muszą gwarantować szczelność układu podczas jego pracy. Zawory w zależności od wykonywanej funkcji dzieli się na ssące i wydechowe. Co ważne ruch zaworów jest wspierany przez prowadnice zaworowe.
Jak działa rozrząd w samochodzie osobowym?
Po włączeniu silnika pasek rozrządu lub łańcuch przenosi napęd z koła zębatego umieszczonego na wale korbowym na koło zębate znajdujące się na wałku rozrządu. Następnie w wyniku obracania się wałka rozrządu znajdujące się na nim krzywki otwierają i zamykają odpowiednie zawory we właściwym czasie.
Po czym poznać, że rozrząd w samochodzie działa nieprawidłowo?
Zerwanie paska rozrządu w samochodzie może doprowadzić do konieczności przeprowadzenia poważnej naprawy z remontem generalnym silnika włącznie. Dlatego, gdy dana osoba zauważy, że silnik pracuje nierówno, usłyszy hałasy dobiegające z okolic obudowy paska lub poczuje szarpanie silnikiem podczas gaszenia, to warto sprawdzić, w jakim stanie jest pasek i inne elementy, z których zbudowany jest rozrząd w samochodzie.
Co się stanie, gdy zerwie się pasek rozrządu?
Zerwanie paska rozrządu jest bardzo niebezpieczne dla konstrukcji silnika i może doprowadzić do uszkodzenia zaworów lub awarii tłoków silnika wynikającej z niedomykania się zaworów. Poza tym zerwanie paska rozrządu w niektórych modelach może doprowadzić do zderzenia zaworu z tłokiem, co spowoduje poważne i nieodwracalne uszkodzenie silnika.
Rozrząd w samochodzie osobowym to ważny element odpowiadający za prawidłową pracę danej jednostki napędowej. Awaria poszczególnych części składowych rozrządu może wiązać się z kosztowną naprawą. Dlatego warto dbać o rozrząd w samochodzie i regularnie sprawdzać jego stan w ramach corocznego przeglądu technicznego.