Z czego składa się sprzęgło?

Krok po kroku

Sprzęgło samochodowe jest ważnym elementem w układzie napędowym auta i składa się z trzech podstawowych elementów. Zalicza się do nich tarcza sprzęgła, docisk sprzęgła oraz łożysko sprzęgła. Natomiast elementem łączącym cały układ sprzęgła z silnikiem, jest koło zamachowe, którego zadaniem jest przekazanie napędu z silnika do skrzyni biegów.

Z czego składa się sprzęgło?

Podstawowym i niezwykle ważnym zadaniem sprzęgła jest przeniesienie momentu obrotowego z silnika na układ napędowy. Sprzęgło powinno być używane podczas wprowadzaniu auta w ruch, w czasie zmiany biegów oraz również w końcowej fazie hamowania. Sprzęgło samochodowe składa się z trzech elementów:

  • tarcza sprzęgła, 
  • docisk sprzęgła, 
  • łożysko sprzęgła.

Tarcza sprzęgła

Tarcza sprzęgła składa się z okładzin ciernych, które zamocowane są do tarczy przy pomocy nitów. Okładziny te wykonane są z materiałów mocno odpornych na ścieranie oraz działanie wysokiej temperatury. Wykonywane są więc przede wszystkim z włókien szklanych, węglowych lub materiałów organicznych. Tarcza sprzęgła posiada również tak zwany tłumik drgań skrętnych, który ogranicza drgania. W samochodach najczęściej spotykane są jednotarczowe, dwutarczowe lub nawet trzytarczowe sprzęgła.

Docisk sprzęgła

Docisk to element sprzęgła, który odpowiedzialny jest za odpowiednie dociskanie tarczy do koła zamachowego. Docisk znajduje się w ciągłej współpracy z tarczą sprzęgła. Ponieważ współpraca ta odbywa się w bardzo wysokiej temperaturze, musi on posiadać zdolność do szybkiego odwodzenia ciepła. Docisk sprzęgła podczas pracy obraca się wraz z kołem zamachowym, do którego jest przymocowany na stałe. Posiada jednak zdolność do przesuwania się wzdłuż osi sprzęgła podczas jego włączenia i rozłączenia. W momencie, kiedy pedał sprzęgła jest dociskany, sprężyny docisku odsuwają pierścień dociskowy od tarczy sprzęgła i rozłączany jest napęd silnika na skrzynię biegów. 

Łożysko sprzęgła

Łożysko to ostatni element sprzęgła, którego zadaniem jest, aby podczas uruchomienia pedału sprzęgła wywrzeć nacisk na sprężynę talerzową docisku. Konsekwencją takiego działania jest rozłączenie sprzęgła. Łożysko sprzęgła montowane jest centralnie w osi sprzęgła. W czasie pracy wykonuje ono ruch przesuwny. Bardzo ważne jest, aby dla wydłużenia żywotności łożyska sprzęgła nie trzymać przez długi czas wciśniętego pedału sprzęgła przy uruchomionym silniku. Takie zachowanie powoduje przedwczesne zużycie się tego elementu.

Motorejestr.pl

Znajdź sklep motoryzacyjny w pobliżu

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Gorące newsy

Porady motoryzacyjne