Sektor usług odnotował w ostatnim czasie znaczny wzrost cen. Podwyżki nie ominęły też ofert serwisów samochodowych. I choć mechanika nie należy do najprostszych zagadnień, istnieją prace serwisowe, które możemy wykonać samodzielnie, m.in., aby na tym zaoszczędzić. Jedną z nich jest wymiana oleju w skrzyni biegów. Nawet jeśli jest ona automatyczna. Choć proces jest wtedy bardziej skomplikowany niż w przypadku skrzyni manualnej, nadal pozostaje zbiorem prostych czynności, do przeprowadzenia we własnym garażu.
Jak wymienić olej w skrzyni automatycznej?
Aby wymienić olej w automacie, najczęściej wystarczy użyć korka spustowego. Różne typy skrzyń mogą być jednak wyposażone w różne rozwiązania, co nieco komplikuje sprawę. Zdarzają się modele, które na przykład pozwalają jedynie na połowiczne opróżnienie zawartości oleju, a odessanie drugiej połowy wymaga zdemontowania przekładni.
Wymiana
Jednym z niezawodnych sposobów na wymianę oleju, jest spuszczenie go przy pomocy otworu spustowego oraz odkręcenie miski olejowej, wyczyszczenie miejsca, gdzie znajduje się uszczelka miski i założenie nowej uszczelki. Następnie należy złożyć całość i uzupełnić olej.
Bezpośrednio po wymianie
Po zakończeniu wszystkich czynności warto sprawdzić poziom oleju. W niektórych pojazdach odbywa się to przy włączonym silniku, rzadziej- przy wyłączonym. Istnieją pojazdy, w których należy zrobić to manualnie, przy pomocy bagnetu, ale nowsze samochody posiadają czujniki i komputer do automatycznego pomiaru.
Dlaczego powinno się wymieniać olej w skrzyni?
Po informacji jak wymienić olej w skrzyni automatycznej, warto odpowiedzieć również na pytanie “po co się to robi?”. W skrzyni biegów znajdują się, ocierające się o siebie metalowe części podzespołów, a wszędzie tam, gdzie metal może zatrzeć metal, potrzebna jest warstwa oleju. Aby olej w automatach spełniał swoje lubrykujące zadanie, musi być odpowiedniej jakości (którą z czasem traci).
Jak częsta powinna być wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów?
Częstotliwość wymiany, jak i sam rodzaj oleju zależą od opisu producenta. Zdefiniowanie optymalnego przebiegu pojazdu przed pierwszą i kolejną wymianą oleju automatycznej skrzyni biegów jest po jego stronie. Najczęściej można spotkać się z zaleceniami, mówiącymi o pierwszej wymianie po przejechaniu 100 tysięcy kilometrów, oraz wymianie kolejnej- po następnych 80 tysiącach kilometrów. Nie są to jednak wytyczne, które znajdą zastosowanie w każdym typie samochodu i każdej skrzyni. W przypadku płynów eksploatacyjnych zawsze należy postępować zgodnie z zasadami narzuconymi przez producenta.